مقالات

معادن سنگ استان مرکزی

با بخش سوم سفر به معادن کشور عزیزمان ایران در خدمت شما هستیم. در قسمت قبلی به معادن سنگ استان مرکزی اشاره نکردیم تا در این مقاله از یونیک استون به آن به صورت مفصل بپردازیم. در این قسمت می خواهیم با سفر به معادن استان مرکزی، در مورد معادن این استان بیشتر بدانیم.

آشنائی با معادن سنگ استان مرکزی

استان مرکزی در دو منطقه ویژه ایران قرار گرفته که شامل منطقه هاي دگرگوني سنندج سيرجان و ايران مركزي است. این استان از نظر زمین شناسب دارای معادن بسیار غنی بوده و كاني هاي دگرگوني، آذرين و رسوبي از قبيل مواد معدني غيرفلزي، فلزي، مصالح ساختماني و سنگ هاي تزئيني در این معادن یافت می شوند.

استان مرکزی با 380 معدن و استخراج سالانه 14 ميليون تن ماده معدني، رتبه هفتم معدني كشور را بخود اختصاص داده است و تاكنون از 57 نوع ماده معدني موجود در كشور 42 نوع آن در استان مركزي شناسايي شده و از حدود 35 نوع ماده معدني بهره برداري مي شود. (به نقل از ایرنا)

معادن استان مرکزی حدود 60 درصد از سنگ های تراورتن کشور را تولید می کند. تعداد معادن سنگ تراورتن این استان به بیش از 80 واحد می رسد. توجه کنید که این اعدا فقط مختص به سنگ های تراورتن می باشد. استان مرکزی علاوه برمعدن های سنگ تراورتن،تعدادی از معدن های سنگ مرمریت را در خود جای داده است. در این مقاله به معرفی تعدادی از معادن این استان می پردازیم.

لیست معادن استان مرکزی:

  • تخت پنیر گچه ( شبیه به سنگ تراورتن عباس آباد )
  • عباس آباد
  • مرمریت آمبر محلات
  • تراورتن کرم آب گرم
  • تراورتن دره بخاری
  • تراورتن آتشکوه
  • تراورتن آبیار
  • مرمریت بلک مارشال
  • جلماجرد
  • نظرآباد سلماس
  • باقرآباد
  • مرمریت طوسی
  • باغ ملک

معادن سنگ استان مرکزی و تخته پنیر گچه

این معدن در 16 کیلومتری جنوب شرق محلات قرار دارد. سنگ استخراج شده از این معدن از نوع تراورتن می باشد. این سنگ دارای پس زمینه کرمی بوده و همچنین بدون موج می باشد. بیشترین کاربرد این سنگ ها در نمای آن ها می باشد.

مرمریت آمبر

این معدن در شهرستان محلات قرار دارد. پس زمینه لیمویی رنگ با خطوط نامنظم خاکستری و صورتی از ویژگی های ظاهری این سنگ می باشد.کاربرد این سنگ بیشتر در کف ساختمان ها می باشد.

مرمریت بلک مارشال

معدن این نوع مرمر در شهرستان خمین و در نزدیکی روستای رباط مراد واقع گردیده است. پس زمینه ی تیره رنگ مشکی به همراه خطوط سفید و طلایی از ویژگی های ظاهری این سنگ می باشد. این سنگ بیشتر در کف ونما ها استفاده می شود.

معادن

معادن سنگ استان مرکزی و تراورتن دره بخاری:

این معدن در شهرستان محلات در جاده خمین و در نزدیکی معدن عباس آباد قرار دارد. سنگ تراورتن دره بخاری یک زمینه کرمی روشن تا شکلاتی است که در آن موج های منظمی دیده می شود.این سنگ در دو نوع موج دار و بدون موج تولید می شود. سنگ دره بخاری در نمای بیرونی ساختمان ها بیشتر کاربرد دارد.

معادن سنگ استان مرکزی

اسلب تراورتن دره بخاری

سنگ تراورتن آتشکوه:

این معدن در 3 کیلومتری شرق شهر نیم ور شهرستان محلات واقع شده است. کاربرد عمده این سنگ در نمای بیرونی ساختمان ها می باشد.این سنگ با پس زمینه سفید و موج های زیبایش جزء معروف ترین سنگ های ایران می باشد.این سنگ به دلیل کیفیت بالای خود جزء سنگ های پرفروش ایران می باشد.

معادن سنگ استان مرکزی

اسلب تراورتن آتشکوه

همکاران ما در کارخانه سنگ بری یونیک بهترین خدمات را به شما ارائه می کنند. یکی از خدمات ما پشتیبانی دائم و همیشگی برای خریداران و مشاوره به مشتریان جدید به صورت حضوری و غیر حضوری می باشد، جهت خرید سنگ مرمر مورد نظر خود با مشاورین وبسایت یونیک تماس بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. جهت آگاهی از اخبار بیشتر صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *